söndag, mars 16, 2014






"Happy Art" på Facebook!  https://www.facebook.com/HappyArtMarti




Jag blir så glad av den här bilden!  




Glad också av solen som lyser även om det är kallt som sjutton i vindarna. Hästarna har det ganska skönt i alla fall, inte ett flugfä som stör. Ska göra en korridor mellan hagarna nu så fort tjälen går ur marken så de har tillgång till fjolårsgräset. Om jag får ha den i år också grannens åker. Ska kolla det. Den vanliga hagen är alldeles för nedbetad och söndertrampad. Det har aldrig hänt förut fast de gått här så länge. Vet inte vad som var annorlunda i fjol.. kanske dröjde snön ovanligt länge. Minnet är kort. Kanske bra det ;)



Har bakat två omgångar av egna hårdbröd eller snarare blir det som kex. Mycket snabbt och lätt och  så slipper man palmolja och annat skräp. Recepten på nätet är likartade och jag vet inte vart det ursprungligen kommer i från men så här ungefär  ser de ofta ut. Det blir bra.


* Ugn 175 grader

* 2 dl mjöl, mandelmjöl, rismöl, sojamjöl eller blandat. I dag tog jag 1 dl dinkel och 1 dl rismjöl. I går rismjöl och soja. Man kan säkert ta vad man har.

* 2,5 dl blandade frön tex pumpakärnor, linfrön, sesamfrön, hampafrön..lite riven morot fick åka med och det blev gott. Nässlor också.

* 2 dl kokande vatten med 2 msk kokosolja eller annan olja i.

Blanda allt torrt och häll över det kokande vattnet. Rör om och häll upp på plåt med bakpapper. Ta ett papper till över det hela och tryck ut så det blir en tunn skiva. Dela upp i rutor. Strö lite havssalt över. I dag glömde jag att göra rutor men det är ju bara att bryta i stället. Kanske inte lika snyggt men men.

Grädda ca 30 minuter. Jag har det bra som har senilanläggning på spisen för den är inställd på 30 minuter så det är bara att gå ut och mocka under tiden ;)


3 kommentarer:

Ingela sa...

OOoo va bra, vi köper ett superlyxigt knäcke norskt, på hemköp med en massa frön, sesam , dinkel m.m. dyrt som fasen förstås men himmelskt gott, tror nog detta blir lika gott, det blir nästa experiment... har ju gjort muffinsvarianter alternativa, och sen gott vidare till att testa matbröd glutenfritt, mjukt. Dags för hårt nu kanske...=) Köpte senast hem ett nytt mjöl. Teffmjöl, etiopiskt, forts följer kanske

Elisabeth sa...

Det blev mycket godare med alternativmjöl, med dinkel blev det väl hårt tyckte jag. Gick åt väldigt fort så till helgen blir det till att baka mer :)

ingela sa...

OK! nu har jag kopierat och sparat, så snart blir det provbak =) hinner skaffa lite mer frön till helgen. asch, nu kom jag på, glömde kolla på morgon tv, idag skulle de göra surdegsvåfflor! hade velat se för jag har just provat surdegssmet på teffmjölet och gräddar bröd/pannkakor av det! Spädde ut med bovetemjöl bla också, som sagt, man kan ta lite av vad man har tillhanda ;)